Köpekakor på Kullaberg

I förregår var jag, sönerna och min bror på Kullaberg och klättrade. Först vandrade vi den branta vägen till Nimis och klättrade länge upp och ner i alla tornen. När vi klättrat klart började vi den långa stigningen uppåt mot bilen igen. Vi var svettiga, törstiga och andfådda när vi 25 minuter senare nådde bilen igen.

kullen3

Efter en kort vila, dvs bilturen mellan Nimis och Mölle, tog vi oss tillsammans med vänner, som jag inte träffat på flera år (men som det, när vi väl sågs och kom igång att prata, inte kändes alls som länge sedan) ner och in berget i Trollhålet vid Josefinelust. Ja, alla barnen som var med alltså och den självutnämnde grottledare-pappan som varit med förr och hade rep och pannlampor med sig, klättrade ner och in i grottan. Broren klättrade ner och vände snabbt upp igen och mammorna hade självbevarelsedrift nog att helt enkelt låta bli att krypa in i grottan. Efteråt var alla uppspelta och nöjda och vi fann en utsiktsplats uppe på berget där vi fikade.

kullen 2

Ur vår ryggsäck plockade jag fram den Tyska citronkakan tillsammans med en bit Fin sockerkaka, den som jag hällde choklad över,  Vetekringlor och Sarah Bernhardt bakelser. Vi hade även resterna av Charmander, Pokémon-tårtan med oss men den råkade bli kvar i bilen och var mest en svettig klump när vi kom tillbaka dit. Framförallt vetekringlorna gick hem där i solen på berget. Jag åt inte av dem själv denna gång men minns att de som nybakade var mycket goda och saftiga. Tydligen höll de även måttet när de varit frysta också för hela påsen gick åt.
Våra vänner hade förutom en Tigerkaka även köpekakor med sig och när vi packade ihop resterna av picknicken så bytte vi. De fick det hembakta och mina söners ögon lyste som solar över de fabriksbakade chokladkexen och ballerinorna som de med glädje tog emot!
Turen, som var en av de bästa på mycket länge, tog verkligen på våra benmuskler och vi väntade på att träningsvärken skulle infinna sig. Våra ben verkar ha klarat sig fint för vi var mest trötta igår och broren konstaterade att det nog är för att vi är mer vältränade än vi själva visste om!

Ta er en tur till Kullaberg om ni har möjlighet i sommar, det är en fantastisk plats. Men ta mycket dricka och fika med er för det behövs när man leker bergsget en hel dag.